Zásady pro zlepšení v učení

1. Motivační rozhovor pro zlepšení učební aktivity:

  • „ Co bys chtěl v životě dělat, čím bys chtěl být?“
  • „ Co pro to můžeš udělat?“

Zásadně platí NE MUSÍM, ale chci se učit!
( U starších žáků, např. od 5. tř. je vhodné sepsat tzv. Dohodu - sledování výkonnosti, výchozí stav, na co se zaměříme, apod.)
 

2. Zajištění  vhodných podmínek pro učení

( pracovní kout,stůl, úklid pracovní plochy, organizace, odstranění rušivých věcí )
 

3. Jak si plánuji učení - organizace

  • doba na přípravu do školy / pravidelnost v čase/
  • určení pořadí předmětů, systém učení /nejprve, který předmět jde snáze, pak nejtěžší a nakonec neutrální/
  • styl učení, který mi vyhovuje a příprava vhodných pomůcek (např. diktafon, apod.)
  • zapojení více smyslů do učení ( manipulace s obrázky, podtrhávání, osnova, shrnutí,ujasnění učiva)

4. Průběžné sledování školní výkonnosti, hodnocení úspěšnosti, pomoc při   řešení   problémových situací


Zásady pro starší žáky:

  • Poznej svůj nejlepší paměťový kanál, a co nejčastěji ho využívej.
  • Před učením si vyvolej představy toho, co znáš.
  • Uč se raději po menších dávkách, ne na poslední chvíli velkou část.
  • Hodinu před tím, než jdeš spát si projdi věci, které ses učil např. na písemku.
  • Vybuduj si své techniky, např. učení se básničky, pouček, letopočtů, názvů děl apod.
  • Představuj si dobré výsledky zítřejšího zkoušení, obavy oslabují výkonnost.

Těsně před zkoušením dýchej zhluboka a přesvědčuj se :
“ Jsem klidný a vyrovnaný.“ Tak si vzpomeneš i na to, co ses přímo neučil.

Přejeme Vám úspěch!         

                                                                                            Mgr.Jitka Dombiová

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Metodický list: 

Jak pracovat s dětmi s LMD (ADHD, ADD) a poruchami chování?

 

Charakteristika pojmů:

 

LMD - lehká mozková dysfunkce se u dítěte projevuje buď jako zvýšená pohyblivost a neklid /hyperaktivita/ a nebo jako zpomalenost reakcí a snížená pohyblivost / hypoaktivita/.

ADHD – syndrom poruchy pozornosti s hyperaktivitou

ADD- syndrom poruchy pozornosti bez hyperaktivity

 

Jedná se často o děti s průměrnou až nadprůměrnou inteligencí, které trpí poruchami chování, velmi často i učení - v rozsahu od mírných až po těžké, jež jsou spojeny s odchylkami funkce centrální nervové soustavy.

 

Výskyt:

3-5% v populaci, někde až 10% (uvádí Amerika), častěji se tyto potíže vyskytují u chlapců.

 

Příčiny: ( nelze určit jednoznačně)

  • dědičnost, jiné biologické faktory ( nedostatek přenašečů zpracování impulzů)

  • komplikace v těhotenství, při porodu

  • otrava olovem ( znečištěné životní prostředí)

  • nevhodná strava

  • užívání nevhodných léků, drog, neurologické poškození v těhotenství

 

 Projevy: snadná rozptýlitelnost vnějšími podněty

  • problém s nasloucháním a plněním úkolů
  • nápadná nerovnoměrnost ve vývoji
  • nedokonalost vnímání a představivosti
  • potíže se zaměřením a udržením pozornosti
  • potíže se soustředěním na zadaný úkol a jeho dokončení
  • nevyrovnanost výkonů především ve škole
  • vypínání pozornosti ( někdy jako zasněnost)
  • nepořádnost, oslabení jemné motoriky a celkové koordinace
  • nedostatečné studijní dovednosti
  • potíže při samostatné práci

 

 Dítě se syndromem ADHD má vysokou míru aktivity

  • vypadá, jako, že je v neustálém pohybu

  • nenechá v klidu ruce, nohy, vrtí se na židli, padá ze židle

  • hraje si s předměty, vkládá je do úst

  • nedokáže setrvat na místě (má potřebu chodit po třídě)

  •  je impulzivní a má nízké sebeovládání
  • často něco vyhrkne, mnohdy nepřípadně

  • nemůže se dočkat, až na něj přijde řada

  • často skáče do řeči ostatním nebo je ruší

  • často nadměrně mluví

  • často nejdříve zareaguje a pak teprve přemýšlí

  • často se zapojuje do nebezpečných aktivit, např.skok z výšky, jízda do křižovatky, zraní se)

  • má potíže s přechodem k jiné činnosti
  • projevuje se agresivně, má nepřiměřeně silné reakce i na drobné podněty
  • je sociálně nevyzrálé

 

PREVENCE POTÍŽÍ V CHOVÁNÍ

 

  1. jasně sdělené požadavky na chování a postup práce- jednoznačné, krátké informace

  2. dostatek času k vysvětlení toho, co je v kolektivu třídy, skupiny přijatelné, nepřijatelné ( stanovení jasných pravidel a mantinelů)

  3. jasná struktura činností, stanovení postupů

  4. předvídatelnost a důslednost učitele

  5. častý nácvik žádaného chování

  6. jasně stanovené důsledky nevhodného chování

  7. porozumění, pružnost a trpělivost

  8. preventivní taktiky

  9. individuální pomoc

 

       I. Žáci se učí pravidlům

  •  třídní řád / sepsaný- vizuální opora/
  •  kontrola rukou, nohou, předmětů - držení u sebe
  •  k ostatním lidem se učí chovat mile, zdvořile

 

II. Pozitivní oceňování

  • zasloužená pochvala a uznání
  • výsady ve třídě spojené s pohybem ( zalévání květin)
  • využití hmatových odměn

 

       III. Budování asertivní kázně

  • pokud pravidlo nedodrží - varovat a stupňovat následky
  •  kladné chování – bezprostředně ocenit

 

Jak se vyhnout negativnímu chování?

  • oddělením od skupiny
  • smlouvou o správném chování - lépe písemnou
  • vliv blízkosti uznávané osoby
  • osobní vztah s dítětem
  • soukromý rozhovor ( není vhodné kárat před skupinou)
  • vzor správného chování
  • vytváření signálů
  • zablokovat negativní chování - červená STOP
  • poklepat po rameni - uznání
  • podpora pohledem do očí
  • napovědět slovo
  • znak ( symbol) odejdi

 

Práce s dětmi s ADD / ADHD

Důležité faktory:

1/ učitelova, vychovatelova pružnost a zainteresovanost

  • ochota s dítětem pracovat
  • věnovat více času vnímání kolik energie dítě musí do činnosti vložit – ocenit úsilí,
  • umět naslouchat a dítě povzbuzovat

2 / vzdělávání pracovníků (podklad potíží fyziologický a biologický) „ děti to nedělají schválně“

3/ úzká spolupráce všech zainteresovaných pracovníků a rodiny

4/ přehledné a strukturované prostředí

  • potřeba řádu a jasných pravidel,
  • menší kroky, reakce na jednotlivé úkony a projevy
  • srozumitelnost instrukce, zpětná vazba ( ohodnocení)

5/ poutavé, tvořivé, instrumentální metody

6/ týmová práce

7/ respekt soukromí dítěte, zachování důvěrnosti

8/ přizpůsobení možnostem (dítě s oslabením grafomotoriky - zadávat úkoly po menších úsecích, kratší cvičení

9/ méně domácích úkolů a více času pro jejich zpracování

10/ citlivý přístup (nezesměšňovat)

11/ pomoci s udržením pořádku, nedopustit , aby se dítě naučilo něco špatně

12/ úprava studijního prostředí

13/ oceňování toho, čím se jednotlivci liší, ukázání silných stránek

14/ víra v dítě, podpora zdravého sebevědomí

 

Vyhýbejte se:

  • nevěřte, že je dítě líné
  • nenechte se zmást výkyvy ve výkonech
  • neužívat kritiku, nezvýrazňovat negativní vlastnosti
  • práce s technikami: modifikace chování, pozitivní posilování
  • pomáhat při navazování pozitivních vztahů s vrstevníky

 

S použitím odborné literatury zpracovala : Mgr. Jitka Dombiová

Potíže dětí s učením a chováním, Gordon Serfontein, Portál, Praha 1999

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jak se učit... ( pokyny pro rodiče )

 Najít si doma klidné místo ( vhodný stůl, v nerušeném koutě místnosti, s lampičkou)

  1. Stanovit si pravidelnou dobu v rámci odpoledne nebo k večeru (nejvhodnější doba je mezi 16-18 hodinou)

  1. Připravit si věci ( pouzdro, pastelky, fixy, tužku, sešity, učebnice)

  1. Nejprve volit předmět, který dělá Vaše dítě rádo

  1. Jako druhý volit předmět, který dítěti zrovna moc nejde (nenechávat jej úplně na konec, až je dítě unaveno)

  1. Napsat úkoly a pak učivo procvičit:

např. čtení – pravidelně číst nahlas 5-10 minut

možnost hádanek: myslím si slovo  m, ý, d, l, o = mýdlo

psaní – psaní písmenek podle diktátu, psaní slov, později krátkých vět, nadiktuj mi, která písmenka by jsi psal ve slově buben, vodník...

matematika - procvičení čísel - které číslo je hned před 5, hned za 6, procvičovat sčítání a odčítání

  1. Úkoly by mělo Vaše dítě z I.stupně ZŠ zvládnout tak do ½ - do 3/4 hodiny

  1. Za splnění úkolů bychom měli dítě pochválit, ocenit, že se snažilo

  1. Vést dítě ještě večer k nachystání věcí do aktovky na druhý den - kontrola podle rozvrhu (cvičební úbor, věci do pracovního vyučování, Vv a podobně)

  1. O věcech si více povídat – obsah pohádek, co jsem viděl, co jsme dělali na hřišti, v kroužku...

  1. Hrát hry na posílení paměti – odkazuji na materiál  "Jazykové a smyslové hry"

Večer pro klidné spaní na dobrou noc je vhodné dítěti vyprávět nebo pustit pohádku, klidnou písničku...

 

Zpracovala: Mgr. Jitka Dombiová, spec.pedagog