Zásady pro zlepšení v učení
1. Motivační rozhovor pro zlepšení učební aktivity:
- „ Co bys chtěl v životě dělat, čím bys chtěl být?“
- „ Co pro to můžeš udělat?“
Zásadně platí NE MUSÍM, ale chci se učit!
( U starších žáků, např. od 5. tř. je vhodné sepsat tzv. Dohodu - sledování výkonnosti, výchozí stav, na co se zaměříme, apod.)
2. Zajištění vhodných podmínek pro učení
( pracovní kout,stůl, úklid pracovní plochy, organizace, odstranění rušivých věcí )
3. Jak si plánuji učení - organizace
- doba na přípravu do školy / pravidelnost v čase/
- určení pořadí předmětů, systém učení /nejprve, který předmět jde snáze, pak nejtěžší a nakonec neutrální/
- styl učení, který mi vyhovuje a příprava vhodných pomůcek (např. diktafon, apod.)
- zapojení více smyslů do učení ( manipulace s obrázky, podtrhávání, osnova, shrnutí,ujasnění učiva)
4. Průběžné sledování školní výkonnosti, hodnocení úspěšnosti, pomoc při řešení problémových situací
Zásady pro starší žáky:
- Poznej svůj nejlepší paměťový kanál, a co nejčastěji ho využívej.
- Před učením si vyvolej představy toho, co znáš.
- Uč se raději po menších dávkách, ne na poslední chvíli velkou část.
- Hodinu před tím, než jdeš spát si projdi věci, které ses učil např. na písemku.
- Vybuduj si své techniky, např. učení se básničky, pouček, letopočtů, názvů děl apod.
- Představuj si dobré výsledky zítřejšího zkoušení, obavy oslabují výkonnost.
Těsně před zkoušením dýchej zhluboka a přesvědčuj se :
“ Jsem klidný a vyrovnaný.“ Tak si vzpomeneš i na to, co ses přímo neučil.
Přejeme Vám úspěch!
Mgr.Jitka Dombiová
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Metodický list:
Jak pracovat s dětmi s LMD (ADHD, ADD) a poruchami chování?
Charakteristika pojmů:
LMD - lehká mozková dysfunkce se u dítěte projevuje buď jako zvýšená pohyblivost a neklid /hyperaktivita/ a nebo jako zpomalenost reakcí a snížená pohyblivost / hypoaktivita/.
ADHD – syndrom poruchy pozornosti s hyperaktivitou
ADD- syndrom poruchy pozornosti bez hyperaktivity
Jedná se často o děti s průměrnou až nadprůměrnou inteligencí, které trpí poruchami chování, velmi často i učení - v rozsahu od mírných až po těžké, jež jsou spojeny s odchylkami funkce centrální nervové soustavy.
Výskyt:
3-5% v populaci, někde až 10% (uvádí Amerika), častěji se tyto potíže vyskytují u chlapců.
Příčiny: ( nelze určit jednoznačně)
-
dědičnost, jiné biologické faktory ( nedostatek přenašečů zpracování impulzů)
-
komplikace v těhotenství, při porodu
-
otrava olovem ( znečištěné životní prostředí)
-
nevhodná strava
-
užívání nevhodných léků, drog, neurologické poškození v těhotenství
Projevy: snadná rozptýlitelnost vnějšími podněty
- problém s nasloucháním a plněním úkolů
- nápadná nerovnoměrnost ve vývoji
- nedokonalost vnímání a představivosti
- potíže se zaměřením a udržením pozornosti
- potíže se soustředěním na zadaný úkol a jeho dokončení
- nevyrovnanost výkonů především ve škole
- vypínání pozornosti ( někdy jako zasněnost)
- nepořádnost, oslabení jemné motoriky a celkové koordinace
- nedostatečné studijní dovednosti
- potíže při samostatné práci
Dítě se syndromem ADHD má vysokou míru aktivity
-
vypadá, jako, že je v neustálém pohybu
-
nenechá v klidu ruce, nohy, vrtí se na židli, padá ze židle
-
hraje si s předměty, vkládá je do úst
-
nedokáže setrvat na místě (má potřebu chodit po třídě)
- je impulzivní a má nízké sebeovládání
-
často něco vyhrkne, mnohdy nepřípadně
-
nemůže se dočkat, až na něj přijde řada
-
často skáče do řeči ostatním nebo je ruší
-
často nadměrně mluví
-
často nejdříve zareaguje a pak teprve přemýšlí
-
často se zapojuje do nebezpečných aktivit, např.skok z výšky, jízda do křižovatky, zraní se)
- má potíže s přechodem k jiné činnosti
- projevuje se agresivně, má nepřiměřeně silné reakce i na drobné podněty
- je sociálně nevyzrálé
PREVENCE POTÍŽÍ V CHOVÁNÍ
-
jasně sdělené požadavky na chování a postup práce- jednoznačné, krátké informace
-
dostatek času k vysvětlení toho, co je v kolektivu třídy, skupiny přijatelné, nepřijatelné ( stanovení jasných pravidel a mantinelů)
-
jasná struktura činností, stanovení postupů
-
předvídatelnost a důslednost učitele
-
častý nácvik žádaného chování
-
jasně stanovené důsledky nevhodného chování
-
porozumění, pružnost a trpělivost
-
preventivní taktiky
-
individuální pomoc
I. Žáci se učí pravidlům
- třídní řád / sepsaný- vizuální opora/
- kontrola rukou, nohou, předmětů - držení u sebe
- k ostatním lidem se učí chovat mile, zdvořile
II. Pozitivní oceňování
- zasloužená pochvala a uznání
- výsady ve třídě spojené s pohybem ( zalévání květin)
- využití hmatových odměn
III. Budování asertivní kázně
- pokud pravidlo nedodrží - varovat a stupňovat následky
- kladné chování – bezprostředně ocenit
Jak se vyhnout negativnímu chování?
- oddělením od skupiny
- smlouvou o správném chování - lépe písemnou
- vliv blízkosti uznávané osoby
- osobní vztah s dítětem
- soukromý rozhovor ( není vhodné kárat před skupinou)
- vzor správného chování
- vytváření signálů
- zablokovat negativní chování - červená STOP
- poklepat po rameni - uznání
- podpora pohledem do očí
- napovědět slovo
- znak ( symbol) odejdi
Práce s dětmi s ADD / ADHD
Důležité faktory:
1/ učitelova, vychovatelova pružnost a zainteresovanost
- ochota s dítětem pracovat
- věnovat více času vnímání kolik energie dítě musí do činnosti vložit – ocenit úsilí,
- umět naslouchat a dítě povzbuzovat
2 / vzdělávání pracovníků (podklad potíží fyziologický a biologický) „ děti to nedělají schválně“
3/ úzká spolupráce všech zainteresovaných pracovníků a rodiny
4/ přehledné a strukturované prostředí
- potřeba řádu a jasných pravidel,
- menší kroky, reakce na jednotlivé úkony a projevy
- srozumitelnost instrukce, zpětná vazba ( ohodnocení)
5/ poutavé, tvořivé, instrumentální metody
6/ týmová práce
7/ respekt soukromí dítěte, zachování důvěrnosti
8/ přizpůsobení možnostem (dítě s oslabením grafomotoriky - zadávat úkoly po menších úsecích, kratší cvičení
9/ méně domácích úkolů a více času pro jejich zpracování
10/ citlivý přístup (nezesměšňovat)
11/ pomoci s udržením pořádku, nedopustit , aby se dítě naučilo něco špatně
12/ úprava studijního prostředí
13/ oceňování toho, čím se jednotlivci liší, ukázání silných stránek
14/ víra v dítě, podpora zdravého sebevědomí
Vyhýbejte se:
- nevěřte, že je dítě líné
- nenechte se zmást výkyvy ve výkonech
- neužívat kritiku, nezvýrazňovat negativní vlastnosti
- práce s technikami: modifikace chování, pozitivní posilování
- pomáhat při navazování pozitivních vztahů s vrstevníky
S použitím odborné literatury zpracovala : Mgr. Jitka Dombiová
Potíže dětí s učením a chováním, Gordon Serfontein, Portál, Praha 1999
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak se učit... ( pokyny pro rodiče )
Najít si doma klidné místo ( vhodný stůl, v nerušeném koutě místnosti, s lampičkou)
-
Stanovit si pravidelnou dobu v rámci odpoledne nebo k večeru (nejvhodnější doba je mezi 16-18 hodinou)
-
Připravit si věci ( pouzdro, pastelky, fixy, tužku, sešity, učebnice)
-
Nejprve volit předmět, který dělá Vaše dítě rádo
-
Jako druhý volit předmět, který dítěti zrovna moc nejde (nenechávat jej úplně na konec, až je dítě unaveno)
-
Napsat úkoly a pak učivo procvičit:
např. čtení – pravidelně číst nahlas 5-10 minut
možnost hádanek: myslím si slovo m, ý, d, l, o = mýdlo
psaní – psaní písmenek podle diktátu, psaní slov, později krátkých vět, nadiktuj mi, která písmenka by jsi psal ve slově buben, vodník...
matematika - procvičení čísel - které číslo je hned před 5, hned za 6, procvičovat sčítání a odčítání
-
Úkoly by mělo Vaše dítě z I.stupně ZŠ zvládnout tak do ½ - do 3/4 hodiny
-
Za splnění úkolů bychom měli dítě pochválit, ocenit, že se snažilo
-
Vést dítě ještě večer k nachystání věcí do aktovky na druhý den - kontrola podle rozvrhu (cvičební úbor, věci do pracovního vyučování, Vv a podobně)
-
O věcech si více povídat – obsah pohádek, co jsem viděl, co jsme dělali na hřišti, v kroužku...
-
Hrát hry na posílení paměti – odkazuji na materiál "Jazykové a smyslové hry"
Večer pro klidné spaní na dobrou noc je vhodné dítěti vyprávět nebo pustit pohádku, klidnou písničku...
Zpracovala: Mgr. Jitka Dombiová, spec.pedagog